Kuidas pildistada 5: Ehk kuidas mina pilti teen

Panen nüüd kirja selle kõige ahvatlevama osa, kuidas ma ise pilte teen. Miks ma sellest kirjutan, sai ära märgitud siin.

Mulle meeldivad sellised heledates toonides pildid, veidi mannavahused. Alati ei tule küll päris selline välja nagu tahaks, aga ma ikka püüan. Olen enda jaoks paika sättinud kaks asja, kui ma pildistan avalikustamiseks mõeldud pilti. Iso on mul tavaliselt 160 ja ava 2.8, et jääks võimalikult udune taust. Selline võimalus on vaid siis, kui kasutada pildistamiseks režiimi M. Pildistamiseks valin ma enamasti sellise ilma, kui on kergelt pilves või kui päike õrnalt läbi pilvevine paistab või teen pilti hoopis varjus. Edasi hakkan ma mängima säriga , mille väärtust ei ole mul võimalik Sulle kuidagi ette öelda. Ainult nii palju, kas Sa pildistad jooksvat last või seisvat käsitööeset, kas Sa tahad et pilt “liiguks” või “seisaks”, aga sellest ma kirjutasin veidi siin. Küll aga panen ma kirja ühe nipi, mis aitab M režiimis oluliselt orienteeruda.

Kui Sa vaatad läbi pildiotsija ja vajutad päästiku korraks õrnalt alla nii, et kaamera veel pilti ei tee vaid ainult teravustab, tekib kaamera sisse hulk numbreid ja üks skaala, millel on nt numbrid -2 … -1 … 0 … 1 … 2. (Oluline, et sa samal ajal vaatad kaameraga seda objekti, mida hakkad pildistama nt minu pildil valge mantel ja sall. Nulli asemel on küll hoopis kastike vms. Ja sellel skaala all vilgub (vähemalt minul küll) üks pisike kriipsuke. Kui Sa nüüd hakkad säri muutma, siis see kriipsuke hakkab asukohta vahetama. Kui kriipsuke jõuab numbrini -2, siis tuleb sinu pilt must/väga tume, kui kriipsuke jõuab numbrini +2, siis tuleb pilt valge/väga hele. Kui Sa liigutad säri nii, et kriipsuke vilgub numbri 0 (või kastikese) all, siis tuleb Su pilt “õigetes” toonides. Mine tee proovida! Aga “õige” on antud juhul suhteline mõiste. Kuna mulle meeldivad heledad pildid, siis minu õige ei asu keskel vaid mina hoian seda vilkuvat kriipsukest nii, et ta asuks kas numbris +1 või üks täpike keskosa pool ehk ma säritan oma pildid veidi üle. Sellisel juhul püsib valge värv ka piltidel ilus valge, mitte ei kipu olema hallikas (teate küll neid lumiseid halle pilte, mis talvel pilves ilmaga tulevad). Aga pea meeles, et kui päikse ette tuleb pilv liigub ka kriipsuke uuele kohale, kuna valgusolud muutusid. Tänaseks olen ma selle sättimisega nii harjunud, et vaatan ilma ja sätin tunde järgi seda kriipsukest vahemikus 0 … +1, pilves ilmaga isegi veidi veel enam.

IngeMai (37)

Ava 2.8, säri 1/250, ISO 200, @150mm.

Modell: Inge Mai Arakas. Ehted: Imbi Ehted ja Käsitöö. Kudum: FotoKummut.

Samasuguse tulemuse saab ka programmis Av, mis on harjutamiseks isegi veidi lihtsam programm, kui M, sest ootamatud muutused nt pilv päikse ees, ei muuda tulemust, kaamera muudab sel juhul ise säri, et pilt oleks ikka veidi heledam, kui peab. Antud programmis saab samuti määrata, et iso on 160 ja ava 2.8. Selleks, et pildid tuleks kergelt üle säritatud, peab skaalal see alumine kriipsuke olema peaaegu numbris +1. Aga antud programm hoiab seda kriipsu paigal ilusti keskel ja muudab säri ise nii, et kriips ei liiguks. Canoni kasutajatel on kaamera küljes tärniga tähistatud nupp (*). Hoia seda all ning samal ajal liiguta kaamera taga olevat suurt ketast (või katseta, millise ketta keeramisel hakkab see kriipsuke liikuma. Oluline on, et tärni hoiad ikka all, mitte ei lase vahepeal lahti!). Säti see kriipsuke “õigesse” kohta (proovi numbrit +1) ning siis hakka tegema pilti. Kaamera valib nüüd säriaja selle järgi, et pildid saaks heledamad kui on “õige”.

IMG_6745

Ava 2.8, säri 1/160, ISO 200, @ 85mm.

Modell: Bärbel. Detailid: Hortes, Kingaklubi, Drisain. 

Igal juhul ära heida meelt, kui alguses kõik paika sätid ja ootamatu ilmamuutuse korral tulevad pildid äkki liiga tumedad/heledad. Minul võttis selline harjumine aega oma 3-4 kuud ja veel tänagi juhtub, et teen enne pilti ja siis mõtlen. Teile aga mõnusat katsetamist! Kui ükshetk mahti saan panen kirja ka veidi juttu võttenurgast ja kui pildimaterjali tekib, kirjutan ka sellest, kuidas voolavat vett või äikest pildistada.

Lisa kommentaar

