Kuidas pildistada 2: ISO

Mida rohkem ma hetkel mõtlen, mida ja kuidas kirja panna, seda enam hakkab mulle see väljakutse meeldima. Panen siis esmalt kirja kõik olulised terminid koos piltidega ja teen seda ühe kaupa, et enne järgmist postitust oleks aega asja üle järele mõelda. Ja kui need kolm kõige olulisemat asja – ava, säri ja ISO – on lahti seletatud piltide abil, siis hakkan rääkima sellest, kuidas ma ise pilte teen ehk kuidas mina neid kolme asja üheaegselt kasutan.

Ma kirjutan esimesena ISOst. Alustuseks otsi välja või lae internetist alla enda kaamera kasutusjuhend, et leida üles vastav nupp, kust ISO muuta saab. ISO kohta on kasutusjuhendis samuti eraldi teema ja kindlasti on juurde märgitud ka teema alla märkustesse, millistes kaameral olevatest programmides saab/ei saa ISO tundlikust muuta.

ISO on Sinu kaamera valgustundlikus või ISO tundlikus või kuidas seda keegi nimetab. Minu kaamera on enamasti seadistatud nii, et ISO on 160 (kuid see sõltub siiski vastavast olukorrast). Väldi Sinagi automaatset võimalust, kus kaamera vastavalt hetkele ise ISO muudab! Üldjuhul ma püüan oma käsitöö pildistamised sättida sellisele ajale, et sellest piisab. Nimelt on ISO mõte selles, et kehvemates valgusoludes annab ta meile justkui valgust juurde, kui me seda suurendame. Aga tuleb meeles pidada, et mida suuremaks Sa selle numbri keerad (nt 400, 800,… 12500,…), seda mürasem Su pilt jääb. Müra paistab hästi silma piltide tumedatelt aladelt, kuhu on tekkinud sileda ja ühtlase värvi asemel säbruline/teraline/täpiline ala. Mulle see näiteks ei meeldi, aga kunstiinimesed jällegi oskavad müra enda kasuks pöörata ja mustvalgetel fotodel on see samuti väga efektne.

Järgnevatel piltidel on hästi näha, kuidas pildi kvaliteet ISO tõstmisega tugevalt langeb. Seda, kuidas valgust juurde tekib, ma hetkel ei näita – sellest hiljem. Muidugi uuemad peegelkaamerad on võimekad ISO 3200 juures tegema ka arvestatavat pilti, vanematel kaameratel tuleb erinevus veel kiiremini välja.

ISO160

ISO 160, ava 8, säri 1/4, @ 90mm, statiiv

ISO1600

ISO 1600, ava 8, säri 1/40, @ 90mm, statiiv

ISO3200

ISO 3200, ava 8, säri 1/80, @ 90mm, statiiv

Kui ma kõrvarõngaid müügiks pildistaksin, siis viimane pilt kindlasti kuulutuse tarbeks kasutust ei leiaks. Kes erinevust ei märka (kõrvarõngad on alumisel pildil teralised), võib julgelt märku anda, teen uued pildid, kus erinevus veel selgem on. Küll aga enda tarbeks dokumenteerimiseks sobib ta küll, kui on vaja üks kiire jäädvustus endale teha (mina eelistan kaamera välgu asemel kõrget ISO).

Kokkuvõtteks võin öelda, et mina ise valin ISO vastavalt sellele, kas pilt on vaja teha kuulutuse jaoks, lisan ma pildi blogisse, tahan ma oma lapsest teha pildi seinale. Sellistel juhtudel hoian ma ISO madalana. Kui aga jäädvustan oma last, kes on õhtul tuduriietes end hambapastaga kokku määrinud, siis tõstan ma ISO üles või kasutan äärmisel juhul välku, et talletada see hetk ja emotsioon, kui ta pole veel avastanud, et ta on teolt tabatud. Ning see pilt jõuab kõige rohkem perealbumisse ja tema kvaliteet ei peagi olema suurepärane.

ilusat nädalavahetust kõigile lugejatele! Mina lähen kogun järgmiste postituste tarbeks sel nädalavahetusel fotosid, sest kudumist takistab üks suur laiskuseuss.

Lisa kommentaar

